Wat te doen bij een burn-out? ‘Burn-out is een ziekte van jouw hart’

7 oktober 2016

ervaringen met burn out, burn out behandeling, burnout herstel, herstellen van burnoutWat te doen bij een burn-out? – Je wilt snel herstellen. Beter worden. Meer energie krijgen. Maar hoe doe je dat dan? Dit zijn mijn 5 tips.

Ik zal me eerst even voorstellen. Hoi. Ik ben Lieke Meertens en ongeveer 7 jaar geleden had ik een burn-out. Of tenminste… zo mocht ik het eigenlijk niet noemen van mijn psychotherapeut. Want daarmee onderschatte ik mijn klachten nogal.

Ik had last van tig angsten, paniekaanvallen, een lichte depressie en ik was dood- en doodmoe.

Met gemak sliep ik 12 uur per nacht. Maar ik werd nooit uitgerust wakker.  

Ja, ik was behoorlijk uitgeblust.

Twee jaar heeft het geduurd voordat ik mezelf weer beter kon noemen. In die twee jaar heb ik de nodige terugvallen gehad. Vaak kwamen die precies op momenten dat ik dacht dat ik ‘er wel weer was.’

Zo frustrerend.

In die twee jaar heb ik heel veel geleerd over burn-out. Kennis die ik nu met liefde doorgeef aan jou, zodat jij sneller en makkelijker kan herstellen van jouw burn-out.

Deze 5 tips zijn in ieder geval geweldig om in de praktijk te brengen.

 

Burn-out & wat te doen?

1. Veel mensen met een burn-out voelen zich schuldig. Of zwak. Waarom kunnen andere mensen wel gewoon meehollen met alle maatschappelijke eisen? En waarom lukt het jou niet? Het heeft niet zoveel zin om jezelf te gaan vergelijken met anderen. Dus stop nu direct met jezelf vergelijken. Jij hebt jouw eigen unieke pad. Jij krijgt jouw eigen levenslessen. En die andere mensen die wel kunnen mee-racen, die krijgen ook hun eigen levenslessen op hun bordje. Sta daar maar niet teveel bij stil. De burn-out is nu op jouw pad gekomen om jou iets te vertellen.
2. Dus begin eens met te bedenken wat dat zou kunnen zijn. Wat heeft deze burn-out jou te vertellen, denk je? Pak pen en papier erbij en schrijf er eens over. Wie weet komen er wel allerlei gedachtes opzetten in jouw hoofd. Misschien wil je niet meer zoveel hooi op je vork nemen? Voel je je te verantwoordelijk voor iedereen? Heb je wel goed naar jouw hart geluisterd in de afgelopen jaren? Schrijf alles op wat er in je opkomt – wat heeft de burn-out jou te vertellen? Wat wil je ánders doen in de toekomst? 

3. Je kunt wel zeggen dat een burn-out een ziekte is van jouw hart. Jouw hart voelt zich niet gehoord. Omdat je vooral vanuit je hoofd hebt geleefd. En dat is niet zo raar hoor, in deze tijd. Iedereen is druk-druk-druk. Alles moet efficiënt en snel. En de gedachte heerst dat ‘tijd geld is’. Daar krijg je ook bepaald geen rustig gevoel van. Neem jezelf voor om vanaf nu beter naar jouw hart te luisteren. Dat is dat fluisterende, wijze stemmetje diep binnenin jou. In Balance & Energy gaan we hier dieper op in, om jezelf te trainen beter naar de stem van jouw hart te luisteren. Maar voldoende stilte inbouwen in je dag en gaan schrijven over jouw gevoelens zijn al twee tips die waanzinnig goed werken.
4. Ja, deze tip kan ik natuurlijk niet achterwege laten: rust uit. Rust heel goed uit. En voel je daar vooral niet schuldig over. Ik denk dat de meeste energie tijdens mijn burn-out verloren ging aan het mezelf schuldig voelen. In de ochtend (of vaak in de middag) werd ik wakker en dan voelde ik me direct schuldig. ‘Ik heb al zo lang geslapen. En nog steeds ben ik moe. En nu kan ik nog zo weinig doen vandaag. Want er zijn alweer zoveel uren voorbij…’

Ik had niet bijster veel liefde voor mezelf in die tijd. Héél soms kon ik denken: ‘Ach, mijn lijf zal het wel nodig hebben.’ Maargoed. Na een jaartje was het heel lastig om daar nog steeds zo relaxed mee om te kunnen gaan. Toch zou ik mezelf dit met terugwerkende kracht willen zeggen: ‘Lieke, rust uit. En voel je niet schuldig. Jouw tijd komt wel weer. Je lichaam gaat nu heel goed herstellen. Zo kan jij straks weer met volle kracht vooruit. En er ligt een geweldige toekomst op je te wachten!

5. Werk met je dromen. Dat wil ik je als laatste meegeven. Je nachtelijke dromen zitten boordevol inzichten en aanwijzingen. Je kunt in de avond, voordat je gaat slapen, je dromen zelfs om een bepaalde vraag stellen. Zoals: hoe kan ik beter voor mezelf zorgen? Of: wat kan ik doen om te herstellen? En kijk dan eens wat er gebeurt zodra jij je ogen sluit. Blijf in de ochtend stil liggen in bed. Dat maakt het gemakkelijker om je dromen te onthouden. Schrijf dan alles op wat je je herinnert van jouw droom. Misschien vind je het in het begin nog lastig, maar het zal steeds makkelijker worden. In dromen komen heel veel symbolen voor. Deze bevatten veel mooie aanwijzingen. Op internet kun je de betekenis van deze symbolen makkelijk terugvinden. Zoek maar eens op: ‘betekenis droom slang.’ (Bijvoorbeeld). En leg bijvoorbeeld je persoonlijke droomdagboek aan. Dit is een geweldige tool om te werken aan jouw persoonlijke groei én tegelijk aan het herstel van jouw burn-out.

 

 

Schrijf je ook in voor de gratis video-serie Krachtig uit je burn-out! Je krijgt gelijk de eerste video in jouw inbox.

GRATIS VIDEOTRAINING- Krachtig uit je Burn-Out
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Liekeportretrond-500x500Wil je meer begeleiding om te herstellen van jouw burn-out? Kijk dan eens naar Balance & Energy. Deze training heb ik speciaal ontwikkeld voor mensen die een complete aanpak van hun burn-out willen. Ik besteed aandacht aan lichaam, geest én hart. Omdat ik ervan overtuigd ben dat alles met elkaar in verbinding staat.

Liefs,

Lieke

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *