Burn-out herstel: 5 tips voor een krachtig herstel

5 september 2015

 

burnout herstel tips, herstel burn out, herstellen van burnout,

Een burn-out kan heel erg lang duren. Je bent immers jarenlang over jouw grenzen gegaan, dus je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Met deze 5 tips zorg jij in ieder geval voor een krachtig herstel.

1.

Accepteer dat je een burn-out hebt. Dat klinkt misschien een beetje soft, of irritant. Toch is dit echt de eerste stap. Wat gebeurt er namelijk als je het niet accepteert? Dan blijf je maar doorrazen in je oude patronen. En dat is nu net de reden waarom je een burn-out gekregen hebt. Accepteer dus dat je maximale grens echt bereikt is. En dat is niks om je voor te schamen. Bijna een miljoen mensen in Nederland ervaren burn-out klachten en ook veel BN’ers – van Joop van den Ende tot Angela Groothuizen – zijn eraan ten prooi gevallen. Je hebt hard gewerkt, je bent loyaal geweest… En nu is het tijd om loyaal te zijn aan jezelf. Aan jouw lichaam.

2.

Neem de tijd om uit te rusten. Dat is een lastige. Ik vond het in ieder geval heel lastig. Ik wilde immers gewoon door blijven werken. En ik wilde klaarstaan voor vriendinnen die het moeilijk hadden. Mijn eigen problemen schoof ik terzijde. ‘Ja, ok, ik ben heel moe. Maar er zijn mensen die het nog erger hebben dan ik. Dus ik vind dat ik niet zo moet zeuren.’ Niet bepaald liefdevol naar mezelf toe…

3.

En daarmee kom ik gelijk op de derde tip. Wees mild naar jezelf toe. Praat jij jezelf aan dat je zwak bent? Dat je het allemaal niet aankunt? Niet zo streng zijn voor jezelf! Dat werkt alleen maar averechts. Probeer iedere avond eens drie dingen te bedenken die jij goed hebt gedaan vandaag. En schrijf die op. Dat is al een hele goede stap op weg naar meer liefde voelen voor jezelf. En als jij meer liefde voelt voor jezelf, ga jij als vanzelf ook beter voor jezelf zorgen.

4.

Schrijf eens op waar jij allemaal over piekert. Waar ben je bang voor? Zeker tijdens een burn-out kun je heel veel angsten ervaren. Financiële angsten bijvoorbeeld. Of de angst dat je nooit meer energie gaat krijgen. Schrijf erover. Meer dan 200 wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat schrijven helend werkt. Zeker als je schrijft over diepe emoties. Dus pak pen en papier en laat maar alles op papier tevoorschijn komen wat er op dit moment in jouw hoofd zit.

5.

Vraag hulp. Dit is voor veel mensen heel erg lastig! Ik heb zelf ook nauwelijks hulp gevraagd tijdens mijn burn-out. Zonde. Want andere mensen willen jou dolgraag helpen. Laatst was een vriendin van me ziek en ze vroeg mij of ik boodschappen kon doen voor haar. Ik deed het met alle liefde. Sterker nog: ‘s avonds schreef ik drie punten op waar ik dankbaar voor was en dit stond gewoon op míjn lijstje. Het feit dat ik haar kon helpen hiermee. Dus vraag hulp. Voor andere mensen is het heel erg fijn dat ze weten hoe ze jou kunnen helpen.

 

En ten slotte, natuurlijk, zorg dat je goede begeleiding krijgt. Een burn-out is een emotioneel proces en daar kun jij alle hulp goed bij gebruiken. In ieder geval gesprekken bij een therapeut of psycholoog. Maar daarnaast zul je merken dat een uurtje praten in de week erg weinig is. Dat is waarom ik de Balance & Energy training heb gemaakt. Om jou nóg beter te helpen bij het herstellen van jouw burn-out.

liefsweb-03

 

 


Lieke,portret,rondBalance-coach Lieke Meertens helpt vrouwen met het herstellen van een burn-out. Dat doet ze met haar online training Balance & Energy. Ze gelooft daarbij in een complete aanpak en besteedt aandacht aan lichaam, geest én hart. Met haar blogs, workshops en trainingen bereikt Lieke maandelijks duizenden vrouwen.

 

(burnout herstel tips, herstellen van burnout).

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.