Herstellen van burn-out: dit móet je weten

4 september 2015

herstellen van burnout, burnout herstel, herstellen burn out, burn out herstelAls je een burn-out hebt, zit je met allerlei vragen. ‘Hoe ben ik hier terechtgekomen? Hoe lang duurt een burn-out? En wat kan ik doen om zo snel mogelijk te herstellen?’ Je bent heel erg moe en je kunt bijna niks meer. Alle activiteiten kosten je energie. Logisch dat je daar zo snel mogelijk van wilt herstellen.

Toch is er één ding dat je goed moet onthouden als je een burn-out hebt:

Je lichaam kent zijn eigen tijd.

Je kunt wel dénken dat je binnen een maand weer fulltime wilt kunnen werken. Of dat je al je sociale activiteiten wilt blijven voortzetten. Maar je lichaam heeft op dit moment (keihard!) op de rem getrapt. En dat is niet voor niks. Je bent de afgelopen jaren constant over je eigen grenzen heengegaan. En nu heb je tijd nodig om je reserves weer op te bouwen. 

En hoe lang dat gaat duren? Eigenlijk kan dat alle kanten uit. Bij de een duurt het herstel enkele maanden, bij de ander enkele jaren. Wat wel zeker is: als je krampachtig probeert om de controle vast te houden en je oude patronen voort probeert te zetten, dan zal je herstel een stuk langer duren.

Het klinkt misschien vervelend: maar acceptatie is in eerste instantie heel belangrijk. Acceptatie dat jij rust nodig hebt.

Vlak voordat ik mijn burn-out kreeg, volgde ik een mindfulness-training. In de eerste weken moesten we de bodyscan doen. Die duurde maar liefst 3 kwartier (!). De bedoeling daarbij is dat je met je aandacht al je lichaamsdelen afgaat. Van je kleine teen tot en met je kruin.

Kortom. Je moest goed wakker blijven. Maar dat lukte mij niet! Voortdurend viel ik in slaap. En ik vroeg dan ook advies aan mijn docent.

“Ik blijf in slaap vallen! Hoe kan dat?”

Ze keek me even aan en zei toen: “Misschien bén je ook gewoon heel moe.”

Ahum… Dat klinkt onwijs logisch… Maar ik was zó aan het rennen in mijn leven, dat ik helemaal niet meer kon voelen hoe moe ik precies was. Ik dacht gewoon dat het aan de oefening lag. Die was vast veel te saai voor mij.

Op dat moment ging er een knop om in mijn hoofd. En ik besefte toen pas hoe moe ik me écht voelde. 

Toch kon ik voor mijn gevoel niet uitrusten. Ik zat middenin een relatie-breuk, moest snel verhuizen en had worstelingen op mijn werk. Mijn hoofd maakte overuren van al het gepieker. Echt ontspannen lukte helemaal niet.

Maanden later kwam ik thuis te zitten met al mijn klachten. Angstklachten, hyperventilatie, extreme vermoeidheid. Een burn-out werd het niet genoemd. Eigenlijk wist niemand wat er aan de hand was.

Maar eindelijk lukte het me wél om ontspanning te vinden. Omdat ik even helemaal niks meer hoefde van mezelf. Gewoon in de tuin, met een boekje erbij. Daar maakte je mij het meest gelukkig mee.

Pas toen ik kon accepteren hoe moe ik was, lukte het me om ontspanning te vinden.

En daarmee begint ook het herstel van je burn-out.

 


Lieke,portret,rondIk ben balance-coach Lieke Meertens en ik help jou bij het herstellen van jouw burn-out. Dat doe ik met de training Balance & Energy. Ik geloof daarbij in een complete aanpak en besteed aandacht aan lichaam, geest én hart.

 

(Tag: herstellen van burnout, burnout herstel, herstellen burn out, burn out herstel)

1 Comment. Leave new

Diagnose burnout | Balance & Energy
10 juli 2017 12:20

[…] Lees bijvoorbeeld: Herstellen van burn-out. Dit móet je weten.  […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *