Jong en burn-out – 6x tips voor jongeren met burn-out

19 oktober 2018

Burn out jongvolwassenen Jong burn out Jong burnout Burn out twintigers Burn out bij studenten Burn out studenten Student burnout Jong opgebrand Burn out jongeren Extreme vermoeidheidSteeds meer jongeren hebben te maken met een burn-out en burn-out klachten. 27% van de jongeren heeft hiermee te maken, blijkt uit onderzoek van SKB.

Ik kreeg mijn burn-out toen ik eind twintig was – en ik had het totaal niet aan zien komen! Ineens kreeg ik te maken met een extreme vermoeidheid.

Klachten waar jongeren t/m 34 jaar mee te maken hebben, zijn bijvoorbeeld:

  • ‘Ik voel me aan het einde van de werkdag uitgeput en op’
  • ‘Ik heb moeite om me te concentreren’
  • ‘Ik kan me moeilijk ontspannen na het werk’
  • ‘Na het werk wil ik met rust gelaten worden’

Herken je dit?

Lees dan verder voor tips om hiermee om te gaan.

 

Jong en opgebrand. Hoe kan dat?

Millennials (geboren tussen 1980 en 2000) zijn dus kwetsbaarder voor stress en burn-out. Hoe kan dat? Waarom krijgen steeds meer jongeren een burn-out? Daar zijn verschillende oorzaken voor te geven.

Thijs Launspach, psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam, geeft in deze video een aantal redenen waarom steeds meer jongeren een burn-out hebben.

Hij zegt onder andere dat millennials erg individualistisch zijn opgevoed.

Dat betekent dat jongeren zich verantwoordelijk voelen voor al het succes en geluk in hun leven. Je hebt het immers allemaal in eigen handen, toch?! Maar dat betekent ook dat je het tegenovergestelde gelooft. Als je faalt, is het ook hélemaal je eigen schuld. En als je ziek wordt of teveel stress ervaart, is dat dus ook compleet je eigen schuld. Zo geloven jongeren.  

Daarnaast vergelijken jongeren zich erg veel met ánderen. En met social media is dat ook steeds makkelijker geworden… Juist ja, die plek waar níemand 100% eerlijk is. Die plek waar mensen (bijna) alleen de leuke en mooie dingen uit hun leven laten zien.

En diep van binnen wéét je dat wel.

Maar toch.

Als jij doodmoe thuiszit en je ziet op social media foto’s van leuke feestjes voorbijkomen, dan voel je je tóch buitengesloten. En je denkt al snel: ‘Waarom heb ik geen bruisend sociaal leven? Waarom heb ik geen energie? Wat doe ik verkeerd?’ 

Ook hebben jongeren een hoog verwachtingspatroon van zichzelf. Ze stellen héle hoge eisen aan zichzelf. Zij hebben hun hele leven de boodschap gehoord: ‘Als jij maar je best doet, dan kun je alles worden wat je wil’.

Maar de realiteit blijkt anders.

En dat voelt als falen!

Jong en opgebrand? Ga van hoofd naar hart

Naast de redenen die psycholoog Thijs aanvoerde waarom steeds meer jongeren een burn-out krijgen, wil ik nog een belangrijke toevoegen. De huidige maatschappij is teveel ingesteld op het hoofd. We leren niet genoeg om naar ons hart en intuïtie te luisteren.

En juist in jouw hart zit alle wijsheid en rust die jij nodig hebt.

Als je contact hebt met jouw eigen kern, dan voel je jouw grenzen makkelijker aan. Je rent niet meer als een kip zonder kop achter je deadlines aan. Maar je blijft telkens weer voelen: is dit werkelijk waardevol voor mij? Word ik hier gelukkig van?

Het is niet makkelijk in deze tijd om naar je eigen hart te luisteren! En als dat niet lukt, is dat dus ook niet jouw schuld.

Maar het is wel een mooie training waardoor je je snel beter kunt voelen.

Sinds ik naar mijn hart ben gaan luisteren, voel ik meer innerlijke rust, ik ervaar minder stress en ik pieker veel minder. 

Hoe leer je om steeds meer naar jouw eigen hart te luisteren?

Meer innerlijke rust – 6x tips

 

♣ Om meer rust in je leven te creëren en dus minder stress, heb je stilte nodig. Bouw regelmatig momenten in van white space. Momenten op een dag waarop je helemaal niks doet. Dus ook niet door je tijdlijn op Instagram scrollen of Netflix kijken. Dat voelt soms wel als ontspanning. Maar ongemerkt krijg je toch héél veel prikkels binnen. Het is voor je brein geen rustgevende activiteit. Dus pak een kopje thee erbij, ga op de bank liggen en adem… That’s it. White Space.

♣ Je kunt in de ochtend je intuïtie inschakelen om je to-do-lijstje te maken. Dit zorgt ervoor dat je minder snel over jouw grenzen gaat. Hier lees je hoe ik dat doe. 

Ga eens een gesprek aan met je hart. Op papier. Dit kan heel erg veel rust geven! En verrassende inzichten. Hoe doe je dat? Pak pen en papier en schrijf eerst eens alles op wat er in je hoofd zit. Zonder te letten op spelling en grammatica. Schrijf het maar allemaal op. Free writing heet dit. En als je je een beetje ‘leeg’ voelt, ga je een dialoog aan op papier met je hart. Schrijf op: ‘Hallo hart. Wat heb je me vandaag te vertellen?’ En laat je pen dan het antwoord geven… Misschien is het even oefenen voor je, maar dit is echt een perfecte methode om dichter bij je eigen kern te komen. Als je bepaalde vragen hebt, kun je die ook op papier stellen.

Je brein is net een rondspringend aapje. En als je minder stress wilt, betekent dit dat je jouw aapje gaat dresseren. De beste methode daarvoor is meditatie. Er zijn duizenden vormen van meditatie. Dus er is altijd wel een vorm die bij jou past. Als je heel rationeel en wetenschappelijk bent ingesteld, dan kies je een mindfulness-variant. En als je wel houdt van iets meer spiritualiteit, dan kies je daarvoor. Kijk eens op de app insight timer. Daar is veel te vinden. Ook als je bijvoorbeeld moeite hebt met slapen, zijn hier speciale meditaties voor te vinden. Zoek dan bijvoorbeeld op: meditation for sleeping.

♣ Plan minimaal één dag per week helemaal vrij. Dat is de dag dat je alleen maar doet waar je zelf zin in hebt. Wat is echt voedend voor jou? Waar kan jij blij van worden? Bijvoorbeeld lekker naar zee gaan, naar een museum, of op de bank met een goed boek. Hoe vaak neem je die momenten voor jezelf? Of zit je altijd met een schuin oog naar je telefoon te kijken uit angst dat je iets mist? Ga ook regelmatig offline. Dan voel je weer beter wat je zélf wilt zonder dat je je daarbij opgejaagd voelt door jouw omgeving of leeftijdgenoten die het allemaal voor elkaar lijken te hebben.

♣ Stel je kwetsbaar op in gesprekken met je vrienden. Juist door het delen van je kwetsbaarheden, kun je een diepere verbinding voelen. En uiteindelijk merk je dat iedereen wel eens worstelt met het leven, eenzaam is of zichzelf verloren voelt. Je kunt ook op zoek gaan naar mensen op internet die zich kwetsbaar opstellen en die jou inspireren. Ik ben Iris niet heeft bijvoorbeeld last van paniek en angsten en is daar open en eerlijk over. En zo zijn er steeds meer jongeren die open vertellen over hun eigen worstelingen.

 

Wil je meer tips om steeds meer vanuit je hart te leven en om meer energie te krijgen? Bekijk dan ook mijn gratis videoserie Krachtig uit je burn-out.

GRATIS VIDEOTRAINING- Krachtig uit je Burn-Out
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Ik ben Lieke Meertens en ik ondersteun jou bij het herstellen van jouw burn-out. Dat doe ik met de training Balance & Energy.  Ik geloof in een complete aanpak en besteed aandacht aan lichaam, geest én ziel.

 

 

 

 

Photo by Elevate on Unsplash

 

Tags: Burn out jongvolwassenen, jong burn out, jong burnout, burn out twintigers, burn out bij studenten, burn out studenten, student burnout, jong opgebrand, burn out jongeren, extreme vermoeidheid, help ik heb een burnout.
Omdat steeds meer jongeren, waaronder studenten, burn-out klachten krijgen, bieden we de training Balance & Energy ook aan via de site van studenten-zorgverzekeringen.nl. Zo bereiken we een steeds grotere doelgroep waardoor jongeren krachtig kunnen herstellen van hun burn-out.

 

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × een =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.