Stoppen met werken bij een burn-out?

18 januari 2016

herstellen van burnout, stoppen met werken bij burnout, burn out en werk

Meestal is het geleidelijk gegaan, maar er komt een dag waarop je merkt dat je echt niet meer verder kan. Je energie is volledig verbruikt. Je hebt geen reserves meer, maar wel allerlei lichamelijke en psychische klachten.

Je wilt nog maar 1 ding. En dat is: rust.

Heel veel rust.

De diagnose wordt gesteld. Je hebt een burn-out.

Hoe ga je nu verder? Stop je met werken?

 

Dit is het advies van psycholoog Marjan Zevenbergen van psycholoog Bloem:

Marjan: “Je werk is vaak een grote energieverslinder geweest als je burn-out bent geraakt. Maar meestal zijn het ook andere levensgebeurtenissen en je manier van in het leven staan, waardoor je te lang op je reserves hebt gelopen.

Je werkgever zal je zo spoedig mogelijk weer aan het werk willen zien. De bedrijfsarts zal ook met je kijken naar een plan om, al is het maar ‘low-level’ (even minder taken of andere taken), weer iets op te gaan pakken.

Het idee is dat je eerder terug zal zijn als je in contact blijft met het werk.

Het klopt denk ik dat je hoe langer je weg gaat blijven, hoe meer je er tegenop gaat zien.

Maar er moet eerst iets gaan veranderen voordat het mogelijk is om weer te werken.

Wat is jouw energie-lek?

Een burn-out heeft vaak een lange aanloop gehad, waarbij jij jezelf niet genoeg in acht hebt genomen. Als je weer gaat werken, zal er echt wat veranderd moeten zijn. Niet alleen met jezelf, ook de omstandigheden op je werk zullen onder de loep genomen moeten worden.

Het gaat om het hele plaatje: hoe leef jij en waardoor lekt jouw energie weg? Dit zal helder moeten worden.

Deze zoektocht heeft een mooie kant, want hiermee creëer je kansen om andere wegen te bewandelen.

 

Burn-out herstel: stoppen met werken?

Dus op de vraag: ‘Moet je stoppen met werken bij een burn-out?’ is mijn antwoord JA.

Tijdelijk.

Ja, kom eerst tot rust door alles los te laten en te gaan voelen. Te gaan voelen wat je tijden lang niet hebt toegelaten. Je bent maar doorgegaan en hebt veel signalen niet gehoord of genegeerd. Dit is stap 1, waar je zeker 6 weken voor kan nemen.

Voor overspannenheid wordt immers ook 6 à 7 weken gegeven om tot rust te komen en om te gaan werken aan herstel. Na een half jaar is meestal iedereen weer hersteld van overspannenheid.

Die 6 weken rust zijn voor een burn-out het begin van herstel.

Maar natuurlijk is het erg afhankelijk van de persoon en van de situatie.

Tijdens stap 1 is het belangrijk dat je gaat praten met iemand en gaat kijken wat jou voeding geeft.

Maar vooral dat je rust, rust, rust neemt.

 

In de online training Balance & Energy word je stap voor stap meegenomen naar herstel.

 

Heb je een burn-out? Schrijf je dan vooral in voor de gratis 3-delige videoserie Krachtig uit je burn-out. Hierin vertel ik wat de eerste stap is om te zetten tijdens een burn-out. Plus ik laat zien hoe jij sneller kunt herstellen van jouw burn-out. Als jij je inschrijft, krijg je direct de eerste video in je inbox.

GRATIS 3-delige VIDEOTRAINING
Krachtig uit je burn-out.
dit veld niet invullen s.v.p.

 

 

(tag: wat te doen bij burnout?)

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

negen − vier =